Wie & Wat

Over mij

Ik maak 3D computer animatie, zowel in opdracht als op locatie als freelancer.De meeste ervaring heb ik in Lightwave3D met Octane renderer, Modo, Cinema4D, After Effects, en Photoshop.

Verder heb ik ook ervaring in Premiere Pro, Illustrator, Audition, Digital Fusion, e-on Vue, en ik ben niet bang om iets nieuws te leren. En ik ben een aardige vent.

Ik ben ruim 20 jaar geleden als echte 3D-er begonnen, maar mijn ervaring is ondertussen veel breder. Niet alleen 3D CGI, maar ook digitale visual effects, karakter-animatie in 2D en 3D, motion graphics, postproductie en fotografie. Mijn opdrachtgevers gaan van pretparken en musea, naar reclamebureaus, filmproducenten, internationale merken, architecten en product designers, en game-ontwikkelaars.Ik werk als een onafhankelijk productiebedrijf sinds 1995, toen ik begon als Anitime 3D Computer Animation. Nadat we gegroeid waren tot 2 man, zijn we samengegaan in Lemonade Animation (moge het Vliegende Spaghettimonster haar ziel bewaren). Wat ons brengt bij mijn huidige bedrijf Dugour Productions.

Mijn werk omvat attracties voor pretparken, museuminstallaties, bijzondere one-off events, tv-commercials, korte films, VFX voor feature films, medische & educatieve producties, architecturale visualisaties, product-visualisaties, design & animatie voor videogames en andere media. Ik heb werk geproduceerd voor een berg bedrijven & organisaties, o.a. P&P Projects, Corpus Experience, Saatchi & Saatchi, Tinker Imagineers, en voor een berg merken zoals Calvin Klein, Canon, Philips, Lays, Mercedes, Valvoline, ABN-AMRO, Heineken, Transavia, QDance, Hero, Media Markt, Ambipur, e.v.a.
Mijn werk is en was te zien in diverse themaparken, musea, bioscopen, events, en op TV.

Creatieve projecten met technische uitdagingen, zoals speciale projecties, stereoscopisch 3D, naadloos loopen, etc. interesseren me extra. En ik hou er van om mee te denken over hoe we jouw specifieke wensen voor elkaar gaan krijgen. Hoe eerder ik bij het project betrokken word, hoe beter het resultaat.

Buiten mijn commerciële werk om maak ik af en toe wat vrij werk, maar dat zet ik op mijn persoonlijke site.

Als je meer wil weten, neem dan even contact op, no strings attached.

Ik maak mooie plaatjes, van dingen die niet bestaan. Met digitale tools, waarmee in creëer van scratch af aan, om te visualiseren, zowel stills als geanimeerd. Zowel als productiebedrijf in mijn eigen studio in Amsterdam, of als een freelancer op locatie.
Ik neig sterk naar realisme, maar ik ben niet bang voor surrealisme, non-realisme, of hyper-realisme.Wat ik doe staat bekend onder verschillende namen: 3D animatie, 3D graphics, 3D-ontwerp, CG, CGI, computer animation, computer graphics…
Het gaat er uiteindelijk om dat je je gereedschappen laat werken voor elk project. En dat is wat ik doe, door hard werken, of slim werken, of beide.Er bestaat geen “Maak 3D”-knop. Er bestaat geen “Maak Mooi”-knop. Ik heb heel erg veel knopjes, maar het gaat er om hoe en wanneer je ze moet indrukken, niet alleen maar welke.

De Undo-knop is wel fijn.

Ik heb een sterke achtergrond in 3D, met meer dan 25 jaar professionele ervaring. Maar ook al is de wereld in ons hoofd 3D, onze ogen zien een 2D beeld, met alle daar bij behorende effecten. Mijn werkveld bestrijkt dus ook allerlei soorten 2D beeldbewerking en -versterking. Kort gezegd: alles voor het plaatje!Als dit allemaal te wollig en algemeen is voor je, is hier een mooi lijstje van mijn belangrijkste vaardigheden:

  • 3D modeling, shading, texturing, animatie in verschillende 3D-pakketten (Lightwave, Cinema4D, Modo)
  • 2D Photoshop
  • 2D After Effects
  • 2D editing

Andere ervaring:

  • Regie (live action & animatie)
  • 2D & 3D camera
  • VFX-supervisie
  • Technische consultancy voor projectie

Alles komt neer op het resultaat. Wat komt er uit al dat knoppendrukken? Kortweg: alles wat je maar wil. Als langer antwoord is hier een lijstje met dingen die ik leuk vind om te doen:

  • Theme park rides
    Die maak ik al sinds 1998, negen complete producties tot nu toe:
    Escher Revisited in VR Valley (1998)
    Bata VR (1999)
    Blackbeards Revenge (2001)
    Submarine Ride (2004)
    Escher VR (stereoscopic, 2005)
    Corpus Heart Ride (stereoscopic, 2008)
    Corpus Womb Ride (stereoscopic, 2008)
    Night of the Living Chocolate (stereoscopic, 2010)
    Mjølnir, Thor’s Hammer (stereoscopic, 2013)
  • Visual Effects (VFX)
    Eén feature: Adrenaline (Roel Reiné, 2003)
    En zelfs een winnaar van het Gouden Kalf voor Beste Korte Film: Dr. Vogel (Lodewijk Crijns, 2004)
  • Medische visualisatie
    Corpus was het grootste project op dit gebied: een uitgebreide reis door het menselijk lichaam. Yum, wetenschap!
    En het begon allemaal in 1995, toen ik bij Toonder Studio’s werkte, waar ik meewerkte aan een animatiefilm over de effecten van roken op het menselijk lichaam.
  • Educatieve animatie
    Inclusief de productie van Toonder Studio’s en Corpus, natuurlijk. Maar ook over de effecten van alcohol op het menselijk lichaam, over kernfusie, over geluidsgolven in de aardkorst, en over natuurkunde in het dagelijks leven.
  • Interactieve 3D: AR & VR
  • Product-visualisatie
  • Leaders, bumpers, station calls
  • Geanimeerde corporate identities (“Flying Logo’s”)

En nog veel meer, maar je snapt het denk ik wel.

Als wat jij wil hier niet tussen staat, laat het me weten, en dan vind ik waarschijnlijk wel een manier om je toch te helpen.

O, en al deze dingen kunnen ook in Stereo 3D!